عمومی

مشاوره حقوقی تغییر سن در شناسنامه

مشاوره حقوقی تغییر سن در شناسنامه به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه متقاضیان می‌توانند سن خود را در مدارک رسمی تغییر بدهند.

در واقع مشاوره و اطلاعاتی که به افراد متقاصی ارائه می‌شود، از طریق آن می‌توانند اقدامات لازم به منظور تغییر سن در مدارک هویتی خود انجام دهند.

بسیاری از افراد هستند که تمایل به اعمال تغییراتی در میزان سن و سال خود دارند. تغییر سن در هر صورتی امکان پذیر نیست و متقاضیان باید به منظور تغییر دادن سن و سال خود نیز دارای شرایطی باشند.

با توجه به این که میزان سن افراد در مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی، درج می‌شود، تغییر دادن آن بر اساس شرایط خاصی انجام می‌شود.

جدای از بحث تغییر سن، هرگونه اعمال تغییری در مشخصات و اطلاعات مدارک هویتی نیازمند انجام یک سری اقدامات قانونی است و متقاضیان باید مراحل مختلفی را در این زمینه طی کنند.

گاهی افرادی که ادعا می‌کنند سن درج شده در شناسنامه با سن واقعی آن‌ها متفاوت است، می‌توانند با ارائه مدارک کافی، این موضوع را به اثبات برسانند و در نهایت سن واقعی خود را تغییر دهند.

همچنین بخوانید

میزان سن افراد از روی تاریخ تولد آن‌ها مشخص می‌شود و این موضوعات در مدارک هویتی آن‌ها نوشته می‌شود. والدین که اقدام به گرفتن شناسنامه برای فرزندان خود می‌کنند، بر اساس مدارکی که ارائه می‌دهند، سن آن‌ها مشخص می‌شود.

البته در مواردی نیز برخی از والدین، با تاخیر در گرفتن شناسنامه برای فرزندان خود، منجر به بروز مشکلاتی برای آن‌ها شده و همه این مسائل باعث شده است تا افراد بخواهند اقدام به تغییر سن خود کنند.

تغییر دادن سن با این هدف انجام می‌شود که سن درج شده در مدارک هویتی با سن واقعی افراد مطابقت ندارد. در واقع ممکن است که فردی سن او بیشتر یا کمتر از میزان سنی که در شناسنامه او عنوات شده است، باشد.

در قانون مقررات مربوط به تغییر سن، مورد بررسی قرار گرفته است و محدودیت‌هایی در این زمینه برای اشخاص متقاضی وجود دارد.

در مواقعی دادگاه صلاحیت رسیدگی به درخواست‌های مرتبط با تغییر سن را داشته و در مواقع دیگر نیز کمیسیون مربوطه اقدام به بررسی اینگونه درخواست‌ها می‌کند. زمانی که اقدام به دریافت مشاوره حقوقی تغییر سن در شناسنامه می‌کنید، با بررسی جزئیات کامل، موضوع تغییر سن در مدارک هویتی افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درباره تغییر سن

شاید این موضوع برای بسیاری از ما جالب باشد که می‌توانیم تغییراتی را در سن و سال خود به وجود آوریم. در واقع همواره این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان تغییر دادن سن و سال وجود دارد؟ با درج تاریخ تولد در شناسنامه، آیا می‌توان تغییراتی را در آن اعمال کرد؟

در پاسخ به این سوالات، بهتر است بگوییم که تغییر سن افراد، همراه با محدویت‌هایی است و در قانون نیز صراحتا عنوان شده است که امکان تغییر سن افراد وجود ندارد؛ مگر در صورت وجود شرایطی خاص.

وجود محدودیت‌هایی که در قانون به منظور کاهش یا افزایش سن صورت گرفته است، به دلیل حفظ امنیت اطلاعات هویتی و شخصی افراد است. در واقع برای حفظ امنیت اسناد سجلی امکان تغییر تاریخ تولد وجود ندارد.

با توجه به این که امکان سوء استفاده از مدارک شناسایی افراد به طرق مختلف وجود دارد، قانونگذار برای تغییر دادن مشخصات افراد نیز محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

وجود چنین محدودیت‌هایی تنها در رابطه با سن و سال افراد مطرح نمی‌شود، بلکه هرگونه تغییری در مشخصات هویتی افراد، با محدودیت قانونی همراه است. محدود بودن تغییر دادن سن و سال افراد می‌تواند برای جامعه دارای مناقع زیادی باشد و باید این موضوع را از دیدگاه مثبت آن مورد بررسی قرار داد.

جهت تغییر سن در مدارک هویتی چون شناسنامه، افراد متقاضی بایستی مدارک و دلایلی به مرجع رسیدگی کننده ارائه دهند تا ادعای آن‌ها ثابت شود. در واقع متقاضی باید بتواند ثابت کند که سن و سال او که در شناسنامه نوشته شده است، با میران سن واقعی‌اش تفاوت دارد.

بنابراین باید به این موضوع اشاره کرد که اگر افرادی به دنبال تغییر سن هستند و دلایل قانونی برای ادعای خود ندارند، بهتر است برای این امر اقداماتی را انجام ندهند؛ زیرا تحت هیچ شرایطی با درخواست آن‌ها موافقت نخواهد شد.

هر چند که اگر در این زمینه دلایل منطقی مطرح شود، باز هم نمی‌توان در  مورد تغییر سن در مدارک رسمی اظهار نظر کرد و نیاز به انجام بررسی‌های لازم از سوی مراجع قانونی دارد.

نحوه تغییر سن در شناسنامه

چه موضوعاتی در مشاوره حقوقی تغییر سن مطرح می‌شود؟

با توجه به تعدد موضوعات حقوقی، هر یک از خدمات مشاوره حقوقی به صورت تخصصی برای هر کدام از دعاوی حقوقی ارائه می‌شود. یکی از موضوعات که به شیوه تخصصی و با بررسی ابعاد قانونی امکان ارائه مشاوره حقوقی، تغییر سن افراد است.

طبیعتا موضوعات و سوالاتی که در مشاوره حقوقی تغییر سن در شناسنامه در ارتباط با نحوه و قواعد اعمال تغییر سن است.

در واقع افرادی که می‌خواهند تغییراتی را در سن و سال شناسنامه خود ایجاد کنند، می‌توانند در این زمینه با دریافت مشاوره حقوقی، پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنند.

مشاوره حقوقی، روشی قانونی و مناسب به منظور تبادل پرسش و پاسخ‌های حقوقی است و به همین منطور پیرامون تغییر سن اگر سوال و یا ابهامی دارید، دریافت مشاوره حقوقی می‌تواند راهکاری مناسب در این زمینه باشد.

مشاوره‌هایی که در این زمینه ارائه می‌شود، در جهت اقدامات قانونی برای تغییر سن در مدارک رسمی افراد کارایی زیادی دارند. وکیل متخصص در امور حقوقی، راهکاری را به شما می‌دهد تا بتوانید هرگونه اقدامی که در رابطه با تغییر سن و سال در شناسنامه دارید، آن‌ها را انجام دهید.

از آن جهت که تغییر سن دارای مقرات مشخصی است و اگر با مقررات آن آشنا نیستید، حتما پیش از اقدامی در این زمینه، مشاوره حقوقی با وکیل ماهر و کاربلد داشته باشید.

به لحاظ قانونی امکان تغییر سن در شناسنامه وجود دارد؟

شناسنامه جز مدارک هویتی هر فردی محسوب می‌شود و تغییر دادن مشخصات در آن پیرو قواعد مشخصی است. شاید در مورد تغییر نام، موضوعات زیادی شنیده باشید و محدودیت‌هایی که در قانون برای تغییر سن عنوان شده است، به میزان سایر اطلاعات هویتی افراد نیست.

یکی از سوالات مهمی که در مشاوره حقوقی تغییر سن در شناسنامه عنوان می‌شود، این است که آیا می‌توان تغییراتی را در سن و سال افراد به وجود آورد؟

تغییر سن و سال متقاضیان در شناسنامه، محدودیت‌هایی دارد و به صرف این که همه افراد بتوانند تغییراتی را در سن خود به وجود آورند، به لحاظ قانونی چنین موضوعی امکان پذیر نیست.

در صورتی که هر فردی بخواهد اقدام به تغییر سن خود کند، بی نظمی خاصی در جامعه ایجاد شده و در این صورت وجود محدودیت در این شرایط ضروری است. برای رسیدگی به این موضوعات و عدم بروز مشکلاتی در حوزه اعمال تغییر سن در مدارک هویتی، در سال 1367 قانونی تحت عنوان قانون قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آن‌ها، تصویب شد.

تا پیش از به تصویب رسیدن این قانون، متقاضیان به راحتی می‌توانستند تغییراتی را در سن و سال خود ایجاد کنند و این موضوع بی نظمی را به وجود می‌آورد.

بر اساس قانون مزبور، هرگونه تغییری در تاریخ تولد اشخاص ممنوع می‌باشد و در صورت اعمال تغییر در این زمینه، افراد متخلف با مجازات‌هایی مواجه خواهند شد.

در واقع می‌توان گفت که اصل بر عدم تغییر سن افراد است و برای اعمال تغییر در سن و سال بایستی، باید متقاضی دلایل موجه  قانونی را ارائه کند.

مشاوره حقوقی امکان تغییر سن در شناسنامه برای مرتبه دوم

در قانون، تغییر دادن در سن و تاریخ شناسنامه افراد، ممنوع شده است. البته در تبصره قانون حفظ اسناد سجلی، به اعمال تغییر در سن و سال شناسنامه افراد نیز پرداخته شده است. به موجب تبصره این قانون، هر شخصی در طول دوران زندگی خود تنها یک مرتبه می‌تواند سن قانونی خود را در شناسنامه تغییر دهد.

همانطور که مشخص است، قانونگذار عنوان نموده است که افراد می‌توانند تنها برای یک مرتبه تغییراتی را در سن و سال خود ایجاد کنند. بنابراین این امکان وجود ندارد که برای دفعات بعدی این امکان برای اشخاص مختلف وجود داشته باشد که سن و سال خود را برای دفعات دوم به بعد تغییر دهند.

در واقع اگر توانستید برای بار نخست، سن و سال خود را تغییر دهید، دیگر تحت هیچ شرایطی امکان این که بتوانید مجددا تاذیخ تولد خود را در شناسنامه تغییر دهید، وجود ندارد.

گفتنی است که تغییر سن در بار نخست نیز با اما و اگر همراه است و در هر صورت بایستی گفت که به جز بار اول، امکان آن که دیگر بتوان تغییر در سن و سال افراد به وجود آورد، امکان پذیر نیست.

بنابراین اگر فردی برای بار نخست تحت هر شرایطی توانست از راه قانونی سن خود را تغییر دهد و قصد اقدام این امر را برای مرتبه دوم داشته باشد، قانون به او اجازه تغییر دادن تاریخ تولد را نخواهد بود و درخواست وی از سوی مراجع صالح رسیدگی نخواهد شد.

پس می‌توان ذکر کرد که در حالت کلی نمی‌توان تغییراتی را در سن شناسنامه به وجود آورد؛ مگر آن که اشخاص مدعی بتوانند اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی را ثابت نمایند که این موضوع می‌بایست توسط مراجع قانونی مورد تایید قرار گیرد.

تغییر سن در شناسنامه

مشاوره حقوقی مراجع رسیدگی به درخواست تغییر سن در شناسنامه

مراجع صالحی که به درخواست‌های اعمال تغییر در سن و سال افراد در مدارک هویتی رسیدگی می‌کنند، دادگاه و یا کمسیون تشخیص سن است.

حال این که در چه شرایطی دادگاه صلاحیت رسیدگی به چنین موضوعاتی را دارد و یا این که در چه مواقعی به درخواست تغییر سن خارج از دادگاه رسیدگی می‌شود، در جلسات مشاوره حقوقی به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میزان تغییراتی که در سن و سال افراد از سوی متقاضیان اعلام می‌شود، در تعیین مرجع صالح نسبت به رسیدگی این موضوع، تاثیرگذار است.

تقاضاهای مرتبط با تغییر سن می‌تواند ناشی از کاهش یا افزایش سن داشته باشد. البته بیشتر درخواست‌هایی که در این زمینه ارائه می‌شود، پیرامون کاهش سن است و در واقع متقاضی به دنبال آن هست تا سن واقعی خود که کمتر از آن چه که در شناسنامه عنوان شده است را نمایان کند.

به طور کلی اعمال تغییرات در سن شناسنامه در دو مرجع قانونی صورت می‌گیرد. تعیین مرجع صالح برای تغییر سن با توجه به میزان تفاوت سن شناسنامه و سن واقعی فرد متقاضی، متفاوت است. بیشتر از 5 سال و کمتر از آن در تعیین مراجع صلاحیتدار در این زمینه موثر می‌باشد.

اگر بین سن واقعی فرد و سن درج شده در شناسنامه، اختلاف بیش از پنج سال باشد، کمسیون تشحیص و اگر این میزان اختلاف از پنج سال کمتر باشد، مرجع قضایی رسیدگی به درخواست تغییر سن را در دستور کار خود قرار می‌دهند. در ادامه شرایط هر کدام از رسیدگی اعمال تغییرات در سن و سال افراد را بررسی می‌کنیم.

مشاوره حقوقی تغییر سن با اختلاف بیش از 5 سال بین سن شناسنامه و سن واقعی

اگر درخواست تغییر سن در شناسنامه، با اختلاف بیشتر از 5 سال در مورد سن واقعی شخص و سن شناسنامه او باشد، کمیسیون تشخیص سن رسیدگی به چنین درخواست‌هایی را انجام می‌دهد.

کمیسیون مزبور، مرکب از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل و پزشک منتخب، مدیر عامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر و یا بخش‌محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه صالح محل تشکیل می‌گردد.

چنانچه مدعی این هستید که تاریخ تولد شما که در شناسنامه ثبت شده است با سن واقعی که دارید، بیشتر از 5 سال اختلاف سن دارد، می‌بایست درخواست تغییر سن را به کمیسیون مربوطه ارائه دهید. کمسیون مربوطه مدارک ارائه شده از طرف متقاضیان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت نبود مشکل خاصی، رای به تغییر دادن سن افراد در مدارک هویتی آن‌ها می‌دهد.

به دلیل اهمیت موضوع تغییر سن در شناسنامه، کمسیون درخواست‌هایی که در این زمینه ارائه می‌شود را به طور دقیق بررسی نموده و ممکن است که بررسی‌ها در این زمینه تا ماه‌ها طول بکشد.

برای پذیرفته شدن درخواست تغییر سن در شناسنامه، بایستی همه اعضای کمسیون نظر موافق در این زمینه داشته باشند. حتی اگر یکی از اعضا کمسیون با درخواست تغییر سن متقاضی مخالفت کند، درخواست ارائه شده رد می‌شود.

با صدور رای از طرف کمسیون تشخیص سن، اگر در نهایت مجوز قانونی برای تغییر دادن سن متقاضی صادر نشد، می‌توان اعتراض خود را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری نمود.

بنابراین اعتراض به رای کمیسیون تغییر سن افراد در دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. در صورتی که دیوان عدالت اداری در این زمینه نظر نهایی را اعلام کند، قطعی و لازم‌الاجرا است.

چنانچه نظر دیوان عدالت اداری در نهایت این باشد که امکان تغییر سن در شناسنامه وجود ندارد، شخص متقاضی تحت هیچ شرایطی دیگر نمی‌تواند تاریخ تولد خود تغییر دهد.

دیوان عدالت اداری، مجددا درخواست اعتراض نسبت به رای کمسیون برای تغییر سن را مورد بررسی قرار می‌دهد و هر رایی که در این زمینه صادر شود، قطعی و لازم الاجرا است.

مشاوره حقوقی تغییر سن در شناسنامه بیشتر

مشاوره حقوقی بررسی درخواست تغییر سن در دادگاه

در بخش قبل، تقاضا تغییر سن با اختلاف سن بیش از پنج سال بین سن واقعی و سن شناسنامه بررسی شد. حال در این بخش تغییر سن متقاضیان که بررسی آن در دادگاه صورت می‌گیرد، به آن اشاره می‌کنیم.

در صورتی به درخواست تغییر سن در شناسنامه آن هم در دادگاه رسیدگی می‌شود که اختلاف سن متقاضی با میزان سن درج شده در شناسنامه از پنج سال کمتر باشد.

با توجه به رسیدگی تقاضای تغییر سن در دادگاه، بایستی مراحل دادرسی در این زمینه انجام شود. به همین منظور برای آن که دادگاه به درخواست شما در رابطه با تغییر سن، رسیدگی کند، مانند سایر دعاوی حقوقی باید دادخواستی در این زمینه تنظیم نمایید.

دادگاه محل سکونت متقاضی، اقدام به بررسی درخواست تغییر سن می‌نماید. گفتنی است که دادگاه صالح در این زمینه دادگاه محل صدور شناسنامه شخص متقاضی نیست.

زمانی که دادخواستی با عنوان تغییر سن در شناسنامه ارائه شد، ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی صورت می‌گیرد و به منظور رسیدگی به دادگاه حقوقی ارجاع داده می‌شود. با انجام فرآیند دادرسی، دادگاه بدوی رای مقتضی را صادر می‌کند. مانتد سایر دعاوی حقوقی، خواهان می‌تواند نسبت به حکم صادره از دادگاه حقوقی بدوی، درخواست تجدید نظرخواهی بدهد.

با ارائه درخواست تجدید نظر خواهی تغییر سن در شناسنامه، پرونده در دادگاه تجدیدنظر مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد. حکم دادگاه بدوی ممکن است که توسط دادگاه تجدیدنظر تایید یا رد شود.

تایید حکم دادگاه بدوی در مرجع تجددنظر به منزله اجرایی شدن حکم که همان عدم امکان تغییر سن متقاضی در مدارک هویتی است. رد رای صادره نیز به منزله این است که متقاضی می‌تواند سن خود را تغییر بدهد.

مشاوره حقوقی مدارک لازم برای تغییر سن در شناسنامه

ارائه درخواست تغییر سن در شناسنامه، نیازمند آن است که متقاضی مدارکی را در این زمینه در اختیار مرجع رسیدگی کننده قرار دهد. شخص متقاضی باید با مدارکی که ارائه می‌دهد، اختلاف سن خود را به اثبات برساند. عدم امکان اثبات اختلاف سن واقعی و سن درج شده در شناسنامه به منزله رد درخواست تغییر سن است.

مدارک زیر باید کامل توسط متقاضی تهیه شده و برای رسیدگی بر حسب میزان اختلاف سن به دادگاه و یا کمسیون تشخیص سن ارجاع داده شود:

  1. چند قطعه عکس 4*3
  2. اصل شناسنامه و رونوشت آن
  3. اصل کارت ملی و رونوشت آن
  4. نامه مراجع قضایی
  5. مدارک تحصیلی
  6. مدارک ولادت
  7. نامه رسمی از اداره ثبت احوال
  8. استشهاد‌نامه

درخواست تغییر سن اگر با اختلاف بیش از پنج سال سن واقعی شخص متقاضی و تاریخ تولد او باشد، مدارک فوق باید به همراه درخواست مکتوب به کمسیون تشخیص سن ارائه گردد. در غیر این صورت بایستی مدارک ذکر شده ضمیمه دادخواست شده و برای رسیدگی در دادگاه با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برسد.

در صورتی که مدارک لازم جهت ارائه درخواست مزبور آماده نباشد، شخص متقاضی بهتر است تا زمان مهیا کردن آن‌ها از ارائه درخواست تغییر سن خودداری کند. زیرا درخواست وی یقینا رد خواهد شد و از سوی مراجع صلاحیت دار مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

مدارک تحصیلی ممکن است برای تعیین وضعیت تحصیلی شخص متقاضی درخواست شود که در این زمینه می‌بایست آخرین مدرک تحصیلی فرد به کمیسیون تشخیص سن یا در صورت نیاز به دادگاه ارائه گردد.

تغییر سن

ارائه مشاوره حقوقی تخصصی پیرامون تغییر سن در شناسنامه

از لحاظ قانونی، اصل بر این است که امکان اعمال تغییر تاریخ تولد و به طور کلی سن افراد در مدارک هویتی آن‌ها نیست. برای تغییر سن در قانون محدودیت و شرایطی خاص عنوان شده است و با این اوصاف، افرادی که متقاصی تغییر سن در شناسنامه هستند، بایستی شرایط آن‌ها با شرایط مندرج در قانون یکسان باشد.

آن دسته از افرادی که متقاضی اعمال تغییر در سن و سال خود هستند، بایستی مدارکی را ارائه دهند که نشان دهد سن واقعی آن‌ها با میزان سن درج شده در شناسنامه، متفاوت است. دادگاه و کمسیون تشخصی بر حسب مورد و صلاحیتی که دارند، رسیدگی به درخواست تغییر سن را انجام می‌دهند.

اگر اختلاف سن شما بیش از پنج سال باشد، بررسی این قبیل درخواست‌ها در کمیسیون تشخیص سن صورت می‌گیرد. اختلاف سن کمتر از پنج سال رسیدگی آن در مرجع قضایی انجام می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که ارائه درخواست تغییر سن آن هم اعمال تغییراتی در مدارک هویتی، مستلزم طی کردن یک سری فرآیند خاص می‌باشد و در این صورت برای آن که دچار مشکل در زمان پروسه مراحل قانونی تغییر سن نشوید، می‌توانید مشاوره حقوقی با وکیل مجرب و متخصص داشته باشید.

بنابراین اگر به دنبال مشاوره حقوقی با شرایط مناسب هستید تا بتوانید اطلاعات مناسبی پیرامون نحوه تغییر سن در شناسنامه خود داشته باشید، سامانه مشاوره حقوقی 24 در این زمینه توصیه می‌شود. این سامانه ارائه دهنده انواع خدمات حقوقی است و با دریافت مشاوره از آن این امکان را خواهید داشت که فرآیند مربوطه را به منظور تغییر سن انجام دهید.

ارائه مشاوره به صورت وکیل تلفنی، آنلاین و حضوری صورت می‌گیرد. هر کدام از روش‌های ارائه مشاوره در رابطه با تغییر سن، شرایط خاص خود را دارند و کیفیت خدمات مشاوره توسط تیم حقوقی ما تضمین شده است.

در این صورت اگر در ارتباط با انجام مراحل قانونی تغییر سن در مدارک رسمی به مشاوراه حقوقی تخصصی نیاز دارید یا بنا به دلایل مختلف در این زمینه به مشکل حقوقی برخورد کردید، دریافت مشاوره‌های حقوقی از سامانه مشاوره حقوقی 24 که به صورت وکیل آنلاین و تلفنی و همچنین حضوری، ارائه می‌شود، می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

در هر صورت برای کسب مشاوره حقوقی در مورد تغییر سن و شرایط قانونی آن و همچنین انجام مراحل تغییر سن در مراجع قانونی می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا